Friday, November 26, 2010

CaHaYa AuRoRa...

salam..hye akak2,abang2,adik2,pakcik,makcik..

ha ! Anda tau x ? anda nak tahu ? ok,,meh2 bace ni even da taw or nak tambah ilmu kat dalam diri kita ni k yg sememangnya amat la kerdil dari Yang Maha Esa.. info pasal kejadian alam semulajadi yang terjadi di dunia ni yang sangat cantik, indah, menakjubkan n yg sama waktu dengannya ..=D

Let’s cekidout !

Di kutub utara, satu fenomena ganjil akan berlaku pada bulan September, Oktober, Mac dan April. Ia dikenali sebagai Aurora. Aurora adalah fenomena langit dikelilingi pelbagai cahaya yang berwarna-warni.

Dipanggil sebagai Aurora Borealis atau Cahaya Utara di Kutub Utara manakala Aurora Australis pula nama yang diberikan di Kutub Selatan.


Aurora terbentuk daripada elektron yang mempunyai voltan 1 hingga 15 volt. Apabila elektron berlanggar dengan atom di lonosfera, satu cahaya akan terhasil lazimnya pada ketinggian 80 hingga 150 kilometer dari bumi. Terdapat pelbagai warna cahaya akan muncul, antaranya hijau dan merah tua. Kebiasaannya, cahaya ini muncul hanya beberapa saat sahaja dan kekal di langit kira-kira 0.5 hingga 1 saat.

Even ida tak stdy or kaji sume2 ni,,but sume kejadian-kejadian ni kita patut ambil tahu kan..so dari situ kita dapat mensyukuri pelbagai nikmat yang Allah ciptakan..alhamdlillah..juz wanna share 2 all..hope dapat beberapa manfaat n melatih diri dengan sifat rendah diri di dunia ni..insyaALLAH..




cantik kan ? jom g saneeee..huuu..ohh ! wonderfull place !





huuu..doremon ! pnjam pintu nk g sini,tgok cahaya ourora..ohh,,nak pergi lah!

No comments:

TAHUKAH ANDA❓ . Vivix Shaklee adalah minuman kesihatan yang kaya dengan anti oksidan yang dihasilkan daripada ekstrak anggur muskat, res...