Thursday, July 1, 2010

bAyAnGaN rInDu


Salam..

ok entry dis time I nak stoly pasal 1 novel lak..

TITLE NOVEL: BAYANGAN RINDU

PENULIS: ANIS AYUNI

TERBITAN: ALAF 21

Novel ni actly haku adiahkan tok akak haku as her bufday present ari 2.. cehh, 2 pon nak mention ek, hee~

Aku taw dy memg interested ngan novel2 ni, so haku pon belikan la dy time PESTA BUKU ANTARABANGSA ari 2..

time nak cari 2 memang haku blurr tahap dewa.. *.*yela kan,, x fenah2 haku membeli novel2 nih,, hee,, yg haku taw juz sewa dri member2 je la@ pun moksu haku yg aku bleh labelkan dy as HANTU NOVEL kot’..gagaga..=p

Aku minat gak bace tp xdelah cam org len 2 yg giler2 bce.. sampai ade 1@billion2 robok juz tok collection novelnye je,, wuishhh,, dasat, dasat!!

Ok da abes intro bebel haku 2,, skg kite blajo lak k..

*pe yang haku dapat dri novel ni byk actly..

~Pasal cinta memg konpom2 la kan,hee~~

~about Islamic also dy banyak selitkan..

~n macam2 la..nak taw kne la bce kan,,huuu..

Watak utama cite ni:

Iddya

Umar Aisy kiew Abdullah

Baein

Lutfi@abang dud..^.^

Pohon jacaranda

Novel ni haku suke sbb banyak kata2 yg indah2 gituu.. hehuu.. ni aku listkan ek, t senang haku nak bace xyah belek2 ag novel ni..=p

1) The most selfish one letter ‘I’-avoid it

Most satisfactory two letters ‘WE’-use it

Most poisonous three letters ‘EGO’-kill it

Most use four letters ‘LOVE’-value it

Most pleasing five letters ‘SMILE’-keep it

Fastest spreading six letters ‘RUMOUR’-ignore it

Hardworking seven letters ‘SUCCESS’-achieve it

Most enviable eight letters ‘JEALOUSY’-distance it

Most powerful nine letters ‘KNOWLEDGE’-acquire it

Most divine ten letters ‘FRIENDSHIP’-maintain it

2) “sahabat sejati …seseorang yang selalu hadir masa kita sedih dan kesepian. Selalu bersama saat duka lara.. memahami dan boleh menghiburkan. Tak pandang kaya atau miskin. Seseorang yang membantu kita bangun tatkala kita jatuh. Sama-sama menitiskan air mata bahagia masa kita senang.. jadi teman yang menghibur masa kita tak punya sesiapa untuk bersandar.”


3) “ cinta lahir dalam hati dan bukan dalam bicara. Maknanya cinta tak perlu diucapkan”


4) “ cinta boleh melukakan sekeping hati yang tidak berdosa. Cinta pada Allah saja yang abadi”


5) “ cinta itu adalah satu anugrah terindah. Cinta itu cuma satu patah perkataan, maknanya berbeza bagi setiap insan”


6) “ Ramai orang pandai mengucapkan cinta dan menghayati cinta, tapi tidak ada sesiapa yang pandai menilai cinta kerana cinta bukannya objek yang boleh dilihat dengan mata kasar, sebaliknya cinta hanya boleh ditilik melalui hati dan perasaan.”


7) “ cinta memang indah, tapi apabila cinta disertai dengan dusta dan pembohongan, maka keindahan cinta itu akan hilang”


8) “ Cinta tidak boleh dipaksa. Nantikan kehadirannya dengan sabar.. cinta datang pada saat yang tak terdaya. Jangan lari dari cinta kerana cinta itu indah”


9) “ Cinta sangat misteri. Punya kekuatan yang sangat luar biasa. Bukan untuk difahami, tapi dirasa. Cinta adalah mencintai dan dicintai oleh insan yang ditakdirkan untuk kita. Hanya saat kita merasakn cinta, kita akan tahu apa itu cinta”


10) “ cinta bukan dari kata-kata, tapi dari segumpal keinginan yang diberi kepada hati yang memerlukan”


11) I’ll lend you my shoulder 4 u 2 cry on, my ears 2 listen 2, my hands 4 u 2 hold, my feet 2 walk with u, but I can’t lend u my heart..coz it already belongs 2 u.. ‘someone’.


12) HACKS=HANYA AKU CINTA KAU SEORANG


BAB AGAMA>>


MAFHUM AYAT SERIBU DINAR:

‘ Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan dia dari masalah hidup dan diberikan-Nya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan sesiapa yang bertawakal kepada Allah, nescya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.


: SOLAT DIAKHIR WAKTU


~ “ setiap kali solat, ada malaikat yang hantarkan amalan solat kita pada –Nya…ia kene melalui ‘tol-tol’ di setiap lapisan langit .Malaikat yang menjaga setiap tol ini. Jika solat pada awal waktu x perlu bayar tol. Maknanya tidak ada sekatan. Tidak ada jam. Malaikat terus sampaikan amalan kita pada Allah SWT untuk dinilaikan.


“ Jika solat di akhir waktu, tak perlu bayar tol juga, tapi sekatannya, MASYA-ALLAH!! Di langit pertama, penjaga tol marahkan posmen kita. Disoalnya mengapa lewat poskan amalan kita? Merayu-rayu posmen malaikat kita minta diberi laluan, tapi penjaga langit pertama tak hiraukan, sebaliknya amalan lewat solat tadi dicampakkan balik kebumi lalu jatuh berderai. Maka tidak sampailah amalan kita pada Allah seolah-olah kita tidak solat jugak. Jadi bersedialah kita menerima pembalasannya , jika tidak di akhirat, di dunia.. hilang duit, hati risau, ujian bertimpa-timpa..

***mesej nya mudah, jangan lengahkan waktu solat..


CINTA DALAM ISLAM>>


“cinta itu adalah suatu perasaan yang dikurniakan oleh Allah kepada setiap insan. Islam tidak pernah menghalang sesuatu yang merupakan fitrah. Tetapi islam memberikan garis panduan agar kehidupan mereka terpelihara daripada kerosakan.


Mencintai seseorang hendaklah kerana mencari keredhaan Allah dan menurut peraturan syarak.


Sabda Rasulullah s.a.w: “ Tidak kami dapati pada dua orang yang sedang bercinta itu lebih baik dari nikah”- riwayat Ibn Majah dan diklasifikasikan sebagai sahih oleh al-Busoiri dan al-Albani dalam al-Silsilah al-Sahihah:624


Ok lastly..

Que Sera, Sera..Whatever will be, will be..The future’s not ours to see. Que Sera, Sera. What will be, will be..

No comments:

APA ITU ESP ? ESP  adalah  ENERGIZING SOY PROTEIN . Sebab utama ESP tersangatlah popular dan produk yang paling laris ialah  ES...